Refurbished, gerenoveerd of gereviseerd. Het is allemaal hetzelfde. Vaak elektronica wat opgeknapt wordt om hergebruikt te worden, een telefoon die nog een paar jaar mee kan of een dell refurbished laptops waar de levensduur van is verlengd. Er zijn veel fysieke winkels waar je terecht kunt om zelf te gaan kijken maar ook online is er veel aanbod om uit te kunnen kiezen als je toch niet het volle bedrag wilt uitgeven voor die ene tablet die je al een tijdje op het oog hebt. Ook zijn er winkels die teruggestuurde producten opnieuw proberen te verkopen tegen een lagere prijs, zodat ze niet weggegooid hoeven te worden.
Kies voor een ouder model
De nieuwste telefoon, laptop of tablet weten te bemachtigen als eerste door urenlang in de rij te staan voor de winkel. Ze zijn er en zorgen voor de benodigde chaos rondom nieuwe elektronica. Toch als je erover na gaat denken en er stil bij staat is het best apart, waarom zou je ieder jaar een nieuwe telefoon nodig moeten hebben? Het klinkt toch vrij logisch om langer met iets te doen puur omdat je er vaak veel geld voor neerlegt. En wanneer het kapot gaat wil je het gewoon laten repareren, maar soms is het toch duurder om een onderdeel te vervangen dan een nieuw toestel. Dus kun je beter daarvoor kiezen. Wanneer een telefoon onverwachts kwijt raakt schrikken mensen toch vaak van hoe duur telefoons zijn, maar afstappen van een smartphone is toch eigenlijk niet meer van deze tijd. Daarom is een ouder model kiezen vaak een goede en meer betaalbare optie. Deze kunnen vaak nog even mee, je hoeft geen nieuwe te kopen en houdt dus wat geld in je zak en het is beter voor het milieu omdat er niet een nieuw product gemaakt hoeft te worden. Toch is er vaak wel sociale druk wat erbij komt kijken.
Sociale status en neuromarketing
Net als bij dieren willen wij ook een hoge, sociale status als mens zijnde. Wanneer je dit hebt kun je makkelijker bij een groep horen. Wanneer jij in bezit bent van een bepaalde telefoon, hoor je sneller bij een bepaalde groep. Wanneer je dit niet hebt, wordt er vaak sneller met minachting naar je gekeken. Er zijn veel marketingbedrijven die hierop inspelen, ze gaan kijken wat werkt en hoe jij dopamine kunt krijgen. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk te verkopen en dit wordt gedaan door jou te verleiden als consument.